نیروهای وارد بر هواپیما : ۴ نیرو همواره بر هواپیما وارد می شوند که شامل موارد زیر است.
- Lift
- Thrust
- Weight
- Drag
Lift
نیروی لیفت باعث بالارفتن هواپیما می شود و این نیرو توسط قوصی که در روی بال وجود دارد و طبق اصل برنولی به وجود می آید. بر اساس اصل برنولی ، افزایش سرعت جریان هوا به کاهش فشار منجر می شود و هوای زیر بال که سرعت کمتری نسبت به هوای روی بال دارد فشار بیشتری نسبت به هوای بالای بال داشته و این تفاوت فشار منجر به تولید نیروی لیفت است.
در رابطه با اصل برنولی و نیروی لیفت بیشتر بخوانید.
Thrust
نیروی رو به جلویی است که با قدرت ملخ ایجاد می شود و در مقابل Drag قرار دارد. زمانی که Thrust تولید شود Drag نیز به وجود می آید و پس از برابر شدن این ۲ نیرو با یکدیگر هواپیما با سرعت ثابتی به پرواز ادامه می دهد. اگر تمام قدرت موتور هواپیما را به کار بگیریم بیشتری مقدار تراست در آن هواپیما تولید می شود و پس از هم اندازه شدن مجدد درگ با تراست ، هواپیما به بیشترین سرعت کروز خود می رسد.
Weight
مقدار ماده تشکیل دهنده ی یک جسم جرم آن است و حاصل وارد شدن نیروی گرانش به جرم جسم وزن آن می باشد. وزن هواپیما شمامل محتویات آن و هواپیمای خالی است که در طول پرواز با مصرف سوخت از آن کاسته می شود.
Drag
درگ در حقیقت همان نیرویی است که در برابر حرکت هواپیما به جلو مقاومت می کند که خود دارای ۲ نوع است :
- Parasite Drag
- Induced Drag
در رابطه با نیروی درگ در این مقاله بیشتر بخوانید.
توازن نیروهای وارد بر هواپیما
Straight and level unaccelerated flight : در پرواز صاف و مستقیم بدون شتاب هر ۴ نیروی ایروداینامیکی با هم در توازن Equilibrum هستند. اما نیروی های متقابل به هم ۲ به ۲ با یکدیگر برابر Equal می باشند. به این معنا که Thrust با Drag و Lift با Weight برابر است.
برآیند نیروهای متقاطع جایی در میان آنها خواهد بود در حالی که برآیند نیروهای که خلاف جهت یکدیگر هستند جایی در راستای آنها خواهد بود.
عالی
برای آموزش خلبانی چه مواردی لازمه ؟
درود
بهتره با شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند تماس بگیرید. احتمال تغییر شرایط و قوانین وجود داره و اینکه باید مشخص کنید هدفتون چی هست.