Airspeed Indicator نشان دهنده ی سرعت هواپیما (indicated airspeed) است، که به وسیله ی سیستم Pitot-static ( تفاضل فشار هوا آنها ) سرعت هواپیما (IAS) را نمایش می دهد.
White Arc : Flap Operating Range
Green Arc : Normal Operating Range
Yellow Arc : Caution Range
Red Line : Never Exceeded Speed
اصطلاحات Airspeed Indicator
VS0 : حداقل سرعت پایداری هواپیما یا سرعت Stall هواپیما در شرایطی که چرخ و فلپ باز باشد.
Specified Configuration : Gear & Flapdown
VS1 : حداقل سرعت پایداری هواپیما یا سرعت Stall در شرایطی که چرخ و فلپ ها جمع شده باشند.
Clean Configuration : Gears & Flap Up
VFE یا (Velocity Flap Extended) : بیشترین سرعتی که می توان با Flap باز پرواز کرد.
VNO یا (Velocity Normal Operation) : بیشترین سرعتی که در پرواز نرمال می توان با آن پرواز کرد.
VNE یا (Velocity Never Exceeded) : خط قرمز ، سرعتی که تحت هیچ شرایطی نمیتوان از آن عبور کرد.
برخی V-code های دیگر هستند که علی رغم اینکه اهمیت بسیاری دارند اما به دلیل اینکه بنا به شرایطی تغییر می کنند، بر روی Airspeed indicator نشان داده نمی شوند.
از مهم ترین آنها VA است یا Maneuvering Speed : حداکثر سرعتی است که در هوای آشفته می توان با آن پرواز کرد و یا سرعتی است که می توان فرامین هواپیما را به شکل ناگهانی و به طور کامل مورد استفاده قرار دادو اطمینان داشت که هواپیما آسیب نمی بیند و یا پیش از آسیب دیدن دچار Stall نمی شود.
VLO یا (Velocity Landing gear Operating) : در هواپیماهایی که دارای Retractable Landing Gear هستند. بیشترین سرعتی است که می توان چرخ ها را باز و بسته کرد.
VLE یا (Velocity Landing Gear Extended) : بیشترین سرعتی است که می توان با چرخ های باز به پرواز ادامه داد. و VLE سرعت بالاتری نسبت به VLO است.
Airspeed
در هوانوردی، Airspeed سرعت هواپیما نسبت به هوا می باشد. و تعاریف دیگری وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید.
Indicated Airspeed (IAS)
Calibrated Airspeed (CAS)
True Airspeed (TAS)
Ground Speed (GS)
IAS : سرعتی است که به طور مستقیم با نگاه به Speed indicator خوانده می شود. تمامی سرعت های مبتنی بر عملکرد هواپیما بر این اساس هستند.
CAS : همان IAS تصحیح شده برای ایرادات نصب و دستگاه است. (Installation and instrument errors) و کاربرد آن برای محاسبه True Air Speed است.
TAS : همان CAS تصحیح شده برای دمای غیر استاندارد و در ارتفاع است.
کاربردهای TAS :
- جهت درج سرعت در Flight Plan
- جهت محاسبه زاویه چرخش استاندارد ( در شرایط استاندارد TAS/10+5 )
GS : همان TAS تصحیح شده برای وزش باد است که باد پشت به آن افزوده و باد روبه رو از آن می کاهد.
کاربرد آن جهت محاسبه زمان رسیدن به مقصد و مقدار مصرف سوخت می باشد.
عالی بود فقط چند تا اشتباه تایپی داشت
یکیش Isntallation
درود
با تشکر از شما ، اصلاح شد ??
متاسفانه اشتباه تایپی همیشه زیاد دارم !