رفتن به نوشته‌ها

نیروی پسا یا Drag

۳.۶/۵ - (۱۶۸ امتیاز)

نیروی پسا یا Drag در مقابل Thrust قرار دارد و در برابر حرکت هواپیما به جلو مقاومت می کند که درگ به ۲ نوع تقسیم می شود :

  • Parasite
  • Induced

Parasite Drag :

به دلیل برخورد مولکول های هوا با سطوح هواپیما و ایجاد اختلال در آن شکل می گیرد. و به ۳ نوع تقسیم بندی می شود.

  • From Drag
  • Interference Drag
  • Skin friction Drag

Form : به واسطه ی شکل سطح مقطع بال ایجاد می شود و هر چقدر هواپیمایی در مواجه با باد درگیری بیشتری داشته باشد این نوع درگ افزایش می یابد.

Interference : در محل اتصال سازه های گوناگون به یکدیگر ایجاد می شود.

Skin Friction : هر سطح هرچقدر هم صاف و صیقلی باشد در زیر میکروسکوپ پر از سطوح ناهموار است که در زمان برخورد با مولکول های هوا ایجاد اختلال و آشفتگی می کند.

به طور کل Parasite Drag با افزایش سرعت ، افزایش می یابد.

Induced Drag : زمانی به وجود می آید که بال هواپیما نیروی لیفت تولید کند. هوای پرفشارتر در حال عبور از زیر بال، به هوای کم فشار تر عبوری بر روی بال در نوک بال ها حرکت می کند. این امر باعث شکل گرفتن جریان دورانی در نوک بال ها به نام Wingtip Vortex می شود که منجر به تشدید زاویه ی رو به پایین Down wash نیز می گردد.

Induced Drag چگونه ایجاد می شود؟

بخشی از لیفت هواره در برابر Weight قرار دارد که Vertical Lift نامیده می شود و بخش دیگری که Total lift است بر میانگین باد نسبی عمود است. که این میانگین باد نسبی متشکل از Relative wind , Up wash , Down wash است. در نتیجه فاصله و فضای میان Total lift و  Vertical lift ایجاد می شود که با ایجاد آشفتگی درگ القایی یا Induced Drag را می سازد.

induced drag چیست

هر چقدر Vortex بزرگتر باشد زاویه روبه پایین down wash را تشدید می کند و با ایجاد فاصله بیشتر میان ۲ مولفه lift مقدار Induced drag را بیشتر می کند.

Winglet

در عمده هواپیماهای مدرن تر در نوک بال ها Winglet طراحی شده است که به عنوان دیواره ای عمل می کند تا از هجوم هوای پرفشار زیر بال به سوی هوای کم فشار روی بال در نوک بال ها جلوگیری کرده و با تظعیف و کوچک کردن Vortex درگ را نیز کاهش دهد.

winglet چیست

Induced Drag با افزایش سرعت کاهش پیدا میکند.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

نظر

  1. اسماعیلی

    خیلی عالی
    در شکل در توزیع همای انتهای بال، تفاوتی بین
    با و بدون باله انتهای بال نشان داده نشده

    مثال همراه با توضیح درک مطلب را ساده تر می‌کنه مصلا در توصیه پراگ میشه بیرون بردن دست از اتومبیل و احساس نیروی درگ رو ذکر کرد

  2. ابوالفضل

    بسیار کامل و جالب بود
    با تشکر از سایت خوبتون 🌹

  3. داریوش

    خیلی پیچیده بود برای تفهیم بهتر بد نیست تصویری توضیح بدید مطلب رو

  4. درود
    به روی چشم حتما اضافه میکنم.
    البته یه سرچ کنید فیلم و عکس زیاده … ????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *