گراند افکت : به فاصله ی یک Wing Span از سطح زمین هواپیما Ground effect گفته می شود. در این منطقه جریان هوا در اطراف بال تغییر میکند، به گونه ای که زاویه ی Upwash و Downwash تعدیل یافنه و Relative wind منطبق تر میگردد. در نتیجه Induced-drag کاهش می یابد و زمانی که برای فرود هواپیما به باند نزدیک می شود وجود این پدیده همانند بالشتکی در زیر بال ها عمل می کند.
گراند افکت در زمان برخواست هواپیما
در زمان برخواستن هواپیما نیز به دلیل پایین بودن مقدار induced-drag باعث می شود که هواپیما زودتر از زمین جدا شود. اما بلافاصله پس از خروج از Ground Effect با بازگشت ناگهانی Induced-Drag ممکن است سرعت آن کم شده و رو به واماندگی Stall برود.
ممنون واقعا
درود بیکران
وقت عالی بخیر و شادی
سپاس از متن تان مفیدبود حال تقاضا دارم اگر مطلب دگری وجوددارد درزمینهء هوافضا هرگرایشی برای بنده ارسال نمایید
با احترام
بسیار مفید و مختصر
درود بر شما
مطالب بسیاری هست که باید تایپ شوند، فعلا در حال حاضر فقط در رابطه با پرواز با هواپیماهای سبک و فوق سبک در مقطع PPL و CPL که در همین وب سایت منتشر میکنم.