چرخ های هواپیما یا ارابه فرود هواپیما را Landing Gear می گویند که از اجزای اصلی هواپیما است. ارابه فرود، هواپیما را بر روی زمین ساپورت می کند و ضربان ناشی از فرود را جذب یا منتقل می نماید. دارای ۲ چرخ اصلی در طرفین بدنه به نام Main Wheels است چرخ سوم اما می تواند زیر دماغه یا دم باشد.
- چرخ زیر دماغه یا Nose wheel یا Tricycle می نامند.
- چرخ زیر دم را Tail Wheel یا Conventional landing gear می نامند.
هواپیماهایی با چرخ دم برای زمین های سست و نرم مانند زمین های چمن مناسب است زیرا فاصله ی ملخ تا زمین را افزایش می دهد که در صورت عبور دماغه هواپیما از پستی و بلندی های سطح ، ملغ با زمین برخورد نمی کند اما دید رو به جلو ضعیف تری در پرواز برای خلبان فراهم میسازد.
هواپیمایی با چرخ دماغ نیز برای زمین های مستحکم مانند آسفالت یا بتن مناسب تر است.
هواپیمایی با قابلیت باز و بسته شدن چرخ ها را در اصطلاح Retractable gear و بدون وجود این قابلیت را Fixed gear می نامند
Landing Gear Strut : اتصالاتی که لاستیک یا چرخ هواپیما را به بدنه متصل می کند.
Spring Steel Strut : با ایجاد خمش در فلز به آن قابلیت ارتجاعی می بخشد.
Bungee Chord : دارای اتصالات کش مانندی است که قابلیت ارتجاعی و تنش بیشتری به ارابه های فرود هواپیما می آورد. این طراحی مناسب زمین های چمن و نرم است.
Oleo Strut :
این سیستم دارای سیلندر، پیستون درون آن ، محفظه ی روغن و هوا است که ضربات ناشی از فرود را جذب کرده و رها می سازد.
البته ۲ نوع Bungee chord و Spring Steel Strut نیز ضربات ناشی از فرود را با نرخ قابل قبولی به بدنه منتقل می کنند.
ارابه فرود هواپیما از نظر هدایت پذیری
Steerable : به هواپیمایی با چرخ دماغه که قابلیت هدایت پذیری دارد.
Castering : نوعی از طراحی چرخ دماغه هواپیماست که قابلیت هدایت پذیری ندارد.
Differential Braking : به قابلیت استفاده جداگانه از ترمزها گفته می شود. ترمزهای هواپیما بر روی چرخ های اصلی قرار دارند و وجود Differential Braking برای چرخ های Castering الزامی است. زیرا بدون وجود این قابلیت هواپیما توان چرخش بر روی زمین را ندارد. اما در هواپیماهای Steerable قابلیت فرمان پذیری بر روی زمین افزایش می یابد.
اولین باشید که نظر می دهید