رفتن به نوشته‌ها

سطوح کنترل هواپیما

۴.۷/۵ - (۷ امتیاز)

سطوح کنترل هواپیما Flight Control Surfaces : هر سطحی که توسط خلبان قابلیت کنترل پذیری داشته باشد را سطح کنترلی هواپیما می نامیم.

سطوح کنترل هواپیما

Wing Control Surfaces : یکی از سطوح کنترل هواپیما که از نوک بال Wing Tip تا حدودا نیمه های ان امتداد می باد، جهت حرکتی مخالف یکدیگر دارند و توسط فرامین (Control Wheel) زمانی که به سمت چپ و راست حرکت داده شوند کنترل می شوند.

Aileron : ها هواپیما را در طول محور طولی Longitudinal axis می چرخانند که اصطلاحا Roll نامیده می شود.

فلپ Flap

Flap : فلپ ها از ریشه ی بال Wing root تا حدودا نیمه های بال امتداد دارند که توسط اهرمی در داخل  Cockpit  کنترل می شوند.

۲ وظیفه ی اصلی فلپ : افزایش مقدار lift تولیدی بالا Increasing lift و کاهش سرعت واماندگی یا Stall یا Decrease stall speed است.

در این مقاله با چگونگی تولید نیروی لیفت در هواپیما بیشتر آشنا شوید.

فلپ ها از سطح تقارن بال بالاتر نمی روند و پایین تر از سطح تقارن کار می کنند و از طریق فرامین کنترل نمی شوند.

Empennage : دم هواپیما جهت تثبیت هواپیما در مسیر خود به کاربرد دارد. و عمدتا دارای ۲ سکان افقی و عمودی است.

  • عمودی : Vertical stabilizer
  • افقی :  Horizontal stabilizer

 Horizontal stabilizer control surface :سطح کنترلی سکان افقی بخش متحرک سکان افقی است که باعث چرخش هواپیما حول محور جانبی یا Lateral Axis می شود که این عمل اصطلاحا Pitch elevator نامیده می شود. هدایت Elevator توسط فرامین با تکان دادن آنها رو به جلو یا عقب میسر است.

Vertical stabilizer control surface

Rudder : رادر پدالها عامل استفاده ای از رادر هستند و هواپیما را حول محور عمودی یا Vertical axis می چرخانند که در اصطلاح این عمل را yaw می نامند.

  • Longitudinal axis or rolling  : محور طولی
  • Vertical axis or yaw : محور عمودی
  • Lateral axis or pitch : محور جانبی

گونه ای دیگر از طراحی سکان افقی وجود دارد که در آن کل سطح متحرک است. برای اینکه Stabilizer دامنه حرکتی زیادی دارد بخش انتهایی آن با مکانیزمی خلاف جهت Stabilizer حرکت می کند تا باعث تعدیل اثرگذاری آن شود.

تریم Trim

Trim devices : بخشی از سطح کنترل است که از آن جدا می شود و دو مرتبه به آن متصل می شود و اختیار و کنترل آن به طور مجزا در اختیار خلبان است. و باعث کاهش فشار بر روی جسم خلبان می شود . به نوعی می توان گفت که شبیه به سیستم کروز اتوموبیل کار میکند.

اگر بنا باشد هواپیمایی تنها یک Trim داشته باشد آن تریم باید روی Elevator قرار بگیرد – در آنجا مهمتر و کاربردی تر است.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

نظر

  1. حمیدرضا اسدی پور

    سلام مطالبتان خوب است بسیار خوشحال میشوم که به شما در تکمیل مطالبتان کمک کنم.

  2. درود، ممنونم از لطف شما ??
    از طریق ایمیل در ارتباط خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *