ارتفاع سنج هواپیما Altimiter بر مبنای فشار هواپیما ارتفاع رو مشخص می کند . و از نوع Pressure Altimiter به این معناکه با سنجش میزان اختلاف فشار هوا میان فشار هوای مرجعی که در پنجره ی تنظیم فشار قرار می دهیم.
Cross hatch area کمتر از ۱۰ هزار پا نمایش نمیدهد.
Altimiter setting NVB :
- Qfe فشار فرودگاه
- Qfn فشار تصحیح شده
- Qne همیشه ۱۰۱۳
اجزای تشکیل دهنده ی Altimiter :
Cross hatch area : بخش هاشور زده ای که در ارتفاع پایین تر از ۱۰ هزار پا نمایان است. و به نوعی در ارتباط با وجود موانع و ارتفاعات کوهستان ها هشدار می دهد.
Altimiter Setting window : پنجره ای است که فشار هوای مرجع در آن قرار دارد.
Altimiter Setting knob : پیچ تنظیم فشار هوا
QFE : فشار ایستگاه
QNA : فشار تصحیح شده ایستگاه نسبت به سطج دریاهای آزاد
QNE : فشار استاندارد 1013 HP هکتو پاسکال
QNN : گزارش شده مطابق با کتاب جامع هوانوری کشور AIP ) Aeronautical Transition Altitude ) تا شعاع ۲۵ ناتیکال مایل و تا سقف ارتفاع TA ( Transition Altitude ) معتبر است.
Transition Layer حدفاصل Transition Altitude و Transition Level است که انجام پرواز Cruise در آن ممنوع است.
در زمان Climb در این لایه باید از لحظه عبور از transition Attitude جهت ست کردن QNE اقدام کرد و در زمان Descend از لحظه عبور از Transition Level باید QNH ست کرد.
Indicated Altitude :
همان ارتفاعی است که با نگاه مستقیم بر روی Altimiter خوانده می شود. در صورتی که به درستی تنظیم شده باشد.
Calibrater Altitude :
همان Indicated Altitude تصحیح شده برای ایرادات دستگاه است.
True Altitude (Mean Sea Level MSL) :
ارتفاع واقعی از سطح دریاهای آزاد که ارتفاع عوارض زمین در نقشه های هوانوردی نیز به این معناست.
Mean Sea Level به معنای سطح دریاهای آزاد است.
Absolute Altitude :
ارتفاع مطلق بر فراز سطحی که به روی آن پرواز می کنیم.
Pressure Altitude :
ارتفاع بر فراز لایه ی فشار 1013 HP یا 29.92 HG
Density Altitude :
همان Pressure Altitude تصحیح شده برای دمای غیر استاندارد است.
هر چه تراکم مولکول های هوا بیشتر باشد، شرایط پرواز بهتری داریم.
اولین باشید که نظر می دهید